«Хоспис: особенности деонтологии в работе с неизлечимыми больными»

Опубліковано admin Суб, 08.06.2013 — 19:57

Эссе студентки 3 -го курса Харьковского национального медицинского университета — Анастасии Рождественской.

 «Хоспис – це не стени, а люди з особливою філософією»

С.Сандерс

Єжегодно в світі умирують близько п’ятидесяти двох мільйонів людей. Десятки мільйонів із цих людей, умираючи, відчувають страждання. Столько же больних не отримують адекватного лікування, купування болю та інших симптомів, не отримують вирішення психосоціальних проблем і задоволення духовних потреб. Чаще всього такі люди умирають в стані страху. [9] Страх, боль и одиночество. Ось в якому стані людей зустрічає неізьбежне. Неизбежное – это смерть.

Природно, що таким пацієнтам потрібна особа допомога. Кто возьмет таких хворих в обычные медичні установи? Кому потрібні високі показники хворобливості? Хто організовує постійне спостереження і адекватне лікування на дому, особливо якщо приємні схеми знеболювання вже не допомагають? [6, с.63] Як допомогти одному людині умерти в стані максимального покою і душевного рівноваги? Саме ці задачі лежать на своїй госпітальній службі. Ціль господарської допомоги – забота про пацієнта як про цілісну особистість, допомога у вирішенні всіх його проблем – пов’язаних з фізичною, емоційною, соціальною та духовною сферою життя. [2]. Щоб вийти, що не тільки облегчение фізичних страждань таким необхідно пацієнтам. Облегчение страданий души – ось в чому потребує кожен людина, розуміючи, що його дні сочтени. І якщо контроль якості медичної допомоги все ж існує, то про психологічної підтримки, уви, помнят не все і не завжди. Далеко не завжди.

Як дізнатися, що таке «достойная смерть»? [5] Як зробити так, щоб оставшаяся жизнь таких пацієнтів повністю не поглощалася стражданням? [3] Як знайти «способ повысить качество жизни больного в оставшиеся дни»? [1] Як не забути про те, що духовні та соціальні потреби людини не менше, а то й більш важливі, чим фізичні? Особливо на самому важкому, але небезпосередньому етапі життя. Этапе умирания.

 Я хочу розглянути в першу чергу для себе, чому він не завжди реалізується в частині «принцип гуманності нашої медицини»[1], з чим це пов’язано і як з цим боротися.

На жаль, автори, досліджені цю тему, такі як Е. Кюблер-Росс, Лях К., Сандерс С., Корж С., Постернак Г., Жарова М., Магурова Д., Еліашова А., Переста Ю., Степанова С., Кольцова М., Конкієва Н.А. , Морозов Г., Бялик М., Дячук Д. і др., касалися проблем поведень і спілкування з такими пацієнтами виключно в аспекті «как це повинно бути». Существуют навіть визначені «Стандарти і норми госпрозрахункової та палліативної допомоги в Європі», в яких теж, на жаль, зібрані виключно рекомендації. Источники умалчивают, як це применять на практиці, так і можливо це.

Столкнувшись з особливостями роботи лікарів у якості волонтера, я отримав можливість подивитися на ситуацію «ізнутри». Появляється досить двояке відчуття. То, що рекомендації звернення з незрозумілими хворими виконуються м’яко, не завжди і не всіма – це факт. А вот кто в цьому виноват — вопрос. В ідеалі, обидві сторони повинні допомагати і знаходитися на одній стороні барикаду. На самому деле в кращому випадку реалізується принцип «немешательства». Стоит спробувати представити себе на місці і на одній, і на другій стороні в стенах лікарень: пацієнтів і медичного персоналу.

Дуже важко представити себе стан людей, які знають про те, що скоро вийде з життя. Розсудити про смерть завжди дуже складно і, я думаю, не зіткнувшись з цим особисто, ніхто не зможе до кінця зрозуміти, що відбувається на душі у людей у ​​такому стані. Кожен з них – яскрава індивідуальність, со своїм характером, зі своїми якостями, принципами, особливостями. Хто-то з них предчувствовал, що скоро придет їх час, хто-то навіть не догадався, і такі новини застали його врасплох. Філософія господарської допомоги визначає смерть як нормальний процес і останню фазу життя людини. [6, с.63]. Ніхто не говорить про те, наскільки людина готова вивчити цю інформацію і як допомогти йому справитися з цим. Н. А. Некрасов, узнав про незлечимості своєї болезни, незадовго перед смертью сказав: «Не страшно умереть, а страшно умирать».

У хворих в такому стані виникають ці емоційно-психологічні порушення свідомості, які виявляються негативними оцінками даної ситуації, переживаннями обреченності або ощущення вини за таке фізичне стан, а особливо ощущенням постійної тривоги. Наиболее негативні думки таких хворих, природно, про фатальності захворювання. Саме це відтягує розвиток болевого синдрому. Ощущения безпомощності, безнадійності в кінцевому підсумку приводять до розвитку синдрому ізоляції, який вимагає від медичного персоналу особливих психологічних підходів у процесі його корекції.

Тому ж нагрузка невиразними захворюваннями виникає частіше всього у людей з фізіологічною точкою зору, які природно знижуються фізичними можливостями, що ще більше знижується і без того важкого стану.[8, с.129]

Читається, що людина на останньому етапі свого розвитку мучітельно проходить через п’ять стадій. Первая стадія – отрицание. Больной не може повірити, що це дійсно сталося, і не понімає, чому саме з ним. Однак дуже швидко приходити вторая стадія – гнев. Проклинающая судьба, возмущаясь роботі лікарів, осуждая родственников, упрекая здорових людей, человек пытается найти винных. Но тщетно: у такій ситуації немає виноватих. І тоді людина намагається «торгуватися»: обіцяє робити що-то, чого раніше не робив, щоб повернути час вспівати і виздоровити. Третья стадія – спроба заблокувати сделку з судьбой. Випробувавши всі можливі способи відстрочити неізбежне, людина, нарешті, потрапляє в плен двох стадій. Депресія означає потерю інтересу до життя. Принятие означает готовность умереть. [12]

Люди в госпіталі знаходяться на різних стадіях усвідомлення невиразності свого захворювання. Зрозуміло, для різних пацієнтів потрібно принципово різний підхід: кому-то більше уваги і заботи, кому-то, наоборот, як можна більше покоя. Але в будь-якому випадку таким пацієнтам потрібна особа допомога – палліативна. Само слово «паллиативный» відбувається від латинського палію — «покривало», «плащ». Виходить, сенс такої допомоги – укриття людини в самий складний для його періоду «плащої роботи». По визначенню, це повинен бути комплексний підхід, спрямований на покращення якості життя пацієнтів та їх сімей, які виявилися особою до особи з угрожаючим життям, захворюваністю, своєчасною ідентифікацією, діагностикою та усуненням болі, забезпеченням фізичних, психосоціальних та духовних потреб, попередженням та лікуванням страждань.

Паліативний ухід:

— підтримує життя і вважає умирание природним процесом

-не ускоряет, но и не отдаляет смерть

-обеспечивает купірування болю та інших симптомів захворювання

-включає в ухід пацієнтом психічні та духовні аспекти

-создає підтримувану систему, яка допомагає сім’ї миритися з хворобою пацієнта і горем після його смерті. [7, с 38]

Хотелось би зупинитися на пункті задоволення психічних і духовних аспектів. Читається, що дії медичного персоналу повинні включати в себе не тільки маніпуляційні заходи, але і такі особливі, характерні специфіки роботи в госпітальних пунктах, як:

— оцінка настроения пацієнта

-удовлетворение его желания разговаривать о смерти

-оцінка етапів скорби

-обеспечение комфортних психологічних умов

-обеспечение духовного комфорту [7, c.39]

По суті, якщо філософія лікарів – це максимально комфортна зміна домашньої обстановки, то медичний персонал повинен стати для пацієнтів опори, близьких людей і практично сімей. Пацієнти в термінальній стадії захворювання страждають від людей, які за них ухажують, понімання, облегчення та підтримки. Санітарний ухід повинен бути орієнтований на «мелочі» [7,c.39], оскільки будь-яка, навіть сама незначуща для звичайної людини речі, може виявитися рятівним кругом для пацієнта, лікарів і, пусть хоча б ненадовго, може повернути проблеск надежди в очі, а , значит, и в душе.

Вірджинія Хендерсон, автор одного з перших учнів по сестринскому делу, відзначає, що «медсестра — це ноги безного і очі ослепшего<…>» [7]. А в господині медсестра – еще и надежда для тех, кто ее теряет.

У медпрацівниках хочуть бачити такі якості, як сердечність і заботливість, витримку і бездоріжжя, подовну человечність і гуманність, тактичність і внімальність, добросовісність, самообладнання, висока культура і захист. Тільки той співробітник, який працює за призначенням і з захопленням, любить свою роботу, прив’язаний до свого часу і постійно прагне до самоудосконалення у своїй професії, може відзначати деонтологічні принципи [4]

Опит господарського руху в світі підтверджує, що медичний персонал у стенах «дома життя» [10] повинен бути таким, який проникає в душі невиліковних пацієнтів через заботу, зацікавленість у пацієнта, як у людини, яка має минуле та нинішнє, а також через думку і відчуття про можливе «после». [8, с.133] Нельзя недооцінювати роль медичного персоналу в житті таких пацієнтів.

 Медсестра повинна вислухати пацієнта з повагою, говорити спокійно, не відкладати розмову «на потом». Тому що «потом» може не наступити. Необхідно створити умови максимального комфорту, наприклад, облаштувати пацієнта предметами, які йому приємні та важливі, щоб забезпечити можливість перебування членів сім’ї, друзів і знайомих. Тактильний контакт, улыбка, приятное слово – це «девізи» [7, ​​c.41], воплощать які зовсім не складно, але вони значать дуже і дуже багато.

Одним із домінуючих симптомів умирания є стійкість. Тому всі маніпуляції необхідно виконувати в той час, коли пацієнт відчуває себе досить сильным, щоб їх витримати. Щоб уникнути почуття безпомощності, потрібно відноситись до хворого з почуттям, поніманням. Самое головне – щоб пацієнт не страждав. [7, с.40]

На папері все описано ідеально. Я хворою отримує максимальні умови комфорту, медичний персонал, свідома важливість свого справи, вдосконалюється, накапливає досвід мистецтва, який використовує його в лікарні. [6, c.65] Но что же на практике?

Нічого не враховує нагрузку, яка ложиться на плечі медичних працівників. Причем нагрузка не тільки фізична (зачастую штат лікарів вимагає набагато більше кількості медпрацівників, і явно не хватає чоловічої сили), але і моральна. Психологічно дуже важко витримати постійні умови болі, страждання та горечи від утрати. Ось і отримується, що для «щаження» власної психіки потрібно відгородитися від чужих проблем і не пропускати це через себе. Как же тогда быть? Адже це суперечить всім рекомендаціям з деонтології в паліативної допомоги.

Скорее всього, поки ця проблема не має адекватного рішення. Але можна облегчить ситуацію, стараючись з мінімальною шкодою для власної психіки, створити максимальний комфорт для психів хворого, приймаючи допомогу волонтерів, підключаючи родственників і друзів пацієнтів.

Таким чином, робота з невиліковним хворими пацієнтами має ряд деонтологічних особливостей. При задоволенні потребностей умираючих необхідно орієнтуватися на облегчення дистанції – нелегкого, отягощающего умирания. [8, с.129] Забота про таких хворих включає в себе не тільки просто фізичний ухід, а й задоволення емоційних, соціальних та духовних потреб.

Ціль паліативної допомоги – забезпечення максимального комфорту для людини до останньої хвилини його життя. Адже відомо, що люди більш щасливі, коли мають відмінним здоров’ям, і більше здорові, якщо вони щасливі». [11]

Саме це допоможе доказать, що госпітальний – не «дом смерті», а «дом життя». Достойной жизни, за яку слід неізьбежна, но достойна смерть.

Список використаних джерел:

1. Баскакова А.Л., Ганжула С.С. Паллиативная допомога вчора, сьогодні, завтра…// Электронный ресурс: http://www.scienceforum.ru/2013/9/2247. — 28.04.2013 .

2. Белая книга: стандарты и нормы господствующей и паллиативной помощи в Европе: часть 1// Електронний ресурс http://urls.by/42l. — 28.04.2013

3. Киселев В.А. Право на смерть: этико-правовой аспект// Електронний ресурс: http://dialektika-eniology.narod.ru/pnasm.htm. — 28.04.2013 .

4. Корж С.Б. Деонтология в онкології. «Беларусь», Мінськ 1975г, 88 с.

5. Лиссабонская декларация о правах пациента(1981)//Электронный ресурс:  http://www.med-pravo.ru/Ethics/LisbonDecl.htm. — 28.04.2013 .

6. Лях К. Хоспис: помощь умираючим//Врач, спецвипуск 2007, с.63-65.

7. Магурова Д., Еліашова А., Переста Ю. Проблеми паліативного та госпітального лікування під час лікування лікування, що перебуває в термінальній стадії// Клінічна хірургія. – 2009. — №1. – C.38-41.

8. Москвяк Є.Й. Ретроспективний наукових підходів до вирішення проблем невиліковних аналізів// Практична медицина. – 2006. — №4(том XII). – C.128-135.

9. Постернак Г.И., Ткачева М.Ю., Дроздова І.А. Мы не в силах ее отменить//Медицина неотложных состояний. – 2011. – №5 (36). – C. 147-148.

10. Сандерс С. Помощь умирающим // Здоровье мира. – 1982. — №11. – C.16-19.

11. Степанова С., Кольцова М., Конкіева Н.А. Взаимосвязь настроения и здоровья// Электронный ресурс: http://www.scienceforum.ru/2013/325/6647. — 28.04.2013 .

12. Елізабет Кюблер-Росс. О смерті і умирании. Пер. с анг. — К.: София, 2001. — 320 с.

content/hospis-osobennosti-deontologii-v-rabote-s-neizlechimymi-bolnymi